Felanmälan Tjänsteleverantör

Alla fel anmäls till er tjänsteleverantör.

Eventuella fel i Hellvifibers nät skall alltid anmälas direkt till det tjänseleverantör som man beställt internettjänster från. Detta gäller oavsett om felet misstänks ligga hos tjänsteleverantören, kommunikationsoperatören IP-Only (som sköter det tekniska i nätet) eller i själva fibernätet.

Det händer att tjänsteleverantörer hänvisar vidare till IP-Only eller fiberföreningen, men detta förfarande är felaktigt, alla felanmälningar skall tas emot och hanteras av tjänsteleverantören.

Kontrollera först mediaomvandlaren:

  • Om power-lampan inte lyser kontrollera el-anslutningen. Om allt är som det borde vara och lampan inte tänds kan det vara fel på strömförsörjningsenheten ("laddaren"). Har du en voltmeter kotrollera att spänningen är 12V. När power lampan lyser rött är det fel på mediaomvandlaren. (När den är ok ska den vara grön men det tar några sekunder innan den blir det). Kontakta Kundtjänst Gotlandfiber IP-Only, se nedan.
  • Om Wan-lampan inte lyser eller lyser gult så börja med att starta om mediaomvandlaren genom att bryta strömmen till den och sätta på den efter några minuter. Om den fortfarande inte lyser grönt pröva att återställa mediaomvandlaren. Koppla först ur alla sladdar från omvandlaren utom själva fiberanslutningen. Tryck med ett gem eller motsvarande i ett litet hål på ena långsidan (ca 2mm stort). Håll gemet intryckt några sekunder.  Du ser att enheten startar om genom att lamporna börjar blinka. Vänta 10 minuter och sätt tillbaka kablarna till din utrustning. Fungerar det trots det inte kontakta nedan.

Kundtjänst IP-Only Gotland
E-post Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
Telefon 0498-470 200 (Vardagar 8.00 – 17.30).
Om ni inte kommit tillrätta med er tjänsteleverantör kan ett samtal eller meddelande till behövas. Det gäller särskilt om mediaomvandlaren inte fungerar enligt beskrivningen ovan. Uppge att det gäller Hellvi Fiber