Nedan mejl som skickats ut inför omläggningen till Tele2. Framförallt är det information till de som valt Gruppavtal.

Kan eventuell vara till stöd om man missat någon information och framförallt om uppkopplingen inte fungerar.

2025-05-22 Hej alla medlemmar Hellvi Fiber 

Vi har ju nu fått alla förbindelser överförda till Tele2. Det har fungerat för nästan alla. Tyvärr har det varit en del problem, men för de flesta som haft problem har det ordnat sig. Om du tillhör dem som uppkopplingen fortfarande inte fungerar för , så vill jag gärna ha en "rapport" om det. Jag tänker skicka en sammanställning till den ansvariga för omkopplingen på Tele2. Jag ska sjösätta vår segelbåt i morgon fm men när jag är tillbaka ca mitt på dagen, vill ja få iväg ett mejl till Tele2 för att tycka på så att de åtgärdar felen. Det är viktigt att ni som har problem gjort en felanmälan till Tele2 på tel. 90222.
För er som inte kunnat kontrollera om omkopplingen inte fungerar får vi ta hand om det när ni kan.

Hälsningar
/hans

2025-05-22 Omkopplingen 

Hej medlem

I dag är det sista dagen för omkopplingen som som sker i Hidenoden. Det har varit en del problem, men som väl är det inte en störtflod av mejl som kommit. De problem som uppstått beror till del på en delvis felaktig information från mig. En del gamla routrar har visat sig inte kunna ställa om sig automatiskt och andra är låsta till tjänsteleverantörer.

Så om det inte fungerar så använd den nya routern. Om det trots det inte fungerar så ring felanmälan 90222. Informera mig gärna om det besked ni får.

På tisdagen var det ett avbrott som drabbad en del på eftermiddagen fram till 19 tiden. Det orsakades centralt hos Tele2. Avbrottet hade inte med själva omkopplingen i noden på Malms att göra.

När omkopplingen sker så är fiberförbindelsen avbruten bara några minuter. Nu får vi hoppas att övergången ska kunna slutföras med ett tillfredsställande resultat.

Nästa steg blir att BRS-networks (Anlitade av Tele2) kontaktar er för byte av fiberomvandlare.

Hälsningar
/hans

2025-05-19 Viktigt om Gruppavtalen 

Hej Medlem.

I dag sker första omkopplingen. I förra mejlet framgick det inte riktigt tydligt vad som styr Gruppavtalen. Jag har varit i kontakt med ansvarig på Tele2 som meddelar att en förutsättning är att man ringt och beställt Gruppavtalet. Har ni inte fått någon utrustning eller besked om att den är på väg, så betyder det att gruppavtalstjänsten inte kommer att fungera efter omkopplingen. Då är det alltså viktigt att ringa Tele2, 0775-17 17 20 (öppettider vardagar 08.00-19.00 och lördagar 09.00-15.00).

Hälsningar
/hans

2025-05-18 Mitt-tele2 

Hej igen
Eftersom det verkar vara ett 40-tal som inte avropat sitt Gruppavtal så kan det vara bra att kontrollera att er anälan gått igenom. Du kan göra det genom att via länken nedan logga in och se om ditt gruppavtal är aktiverat.

https://www.tele2.se/mitt-tele2

Du loggar in med hjälp av ditt BankID.

Om du inte finns en tjänst så ring 0775-17 17 20 (öppettider vardagar 08.00-19.00 och lördagar 09.00-15.00)

Hälsningar /hans

2025-05-17 Överflyttningen till Tele2  

Hej Medlem

På måndag börjar överflyttning till Tele2 som kommunikationsoperatör i Hellvi Fibers nät. Vänge fiber på Gotland har genomfört överflyttning i förra veckan. BRS-Networks (Gotlandsföretag) genomförde den tekniska överflyttningen på uppdrag av Tele2. De har nu bra erfarenhet inför överflyttningen hos oss. Jag har varit i kontakt med Tele2:s ansvariga för överflyttningen och de ser med tillförsikt på överflyttningen hos oss. Efter varje dags överflyttning kommer vi att få en rapport om hur det hela avlöpt.

En del medlemmar verkar att inte ha hört av sig till Tele2 för att avropa sina Gruppavtal. Det har ingen betydelse för själva överflytten. Den nya tekniska utrustningen behövs inte och anslutningen kommer att fungera med den nuvarande utrustningen. Har du inte ringt, så gör det till 0775-17 17 20 (öppettider vardagar 08.00-19.00 och lördagar 09.00-15.00)

Känn ingen ångest inför installationen av den nya utrustningen. Installationen kan man göra i lugn och ro. Den befintliga fungerande utrustningen kommer att fungera efter överföringen. OBS om nätet inte kommer igång behöver du starta om din utrustning genom att koppla bort strömförsörjningen några minuter (både fibermottagare och router).

Man kan till och med installera den nya routern parallellt med den gamla, även före omkopplingen, för att se hur den fungerar. Koppla in den nya i Fibermottagarens uttag märkt "Lan2" .

Fiberomvandlare.png

När Routern kommit igång kan man ansluta via WiFi. Uppgift om lösenord etc finns på Routerns baksida. Tydlig information finns på den bifogade manualen. Sedan kan man öva och se hur det hela fungerar.
Installation av TV-utrustningen kopplas till den nya routern. Rent tekniskt kan det ske till den gamla utrustningen men troligen har den sämre kapacitet.

Hälsningar
/hans

2025-05-10 Förbokade anslutningar Tele2 

Hej

Vi har fått en lista på de adresser där Tele2 har förbokade gruppavtal. Jag är osäker på om listan stämmer. Jag har noterat att några jag kommunicerat med som ringt Tele2 inte finns med i listan. Tacksam om du går in på hemsidan och kollar om din fastighetsadress finns med. Har du ringt Tele2 och inte hittar din adress, mejla mig.

Länk hemsidan: https://hellvifiber.se/

Har du inte ringt så är det dax att göra det.

Hälsningar

/hans

2025-04-26 Bekräftelse, Fler TV apparater 

Hej medlem

Bekräftelsefrågan är lite stökig jag har inte än fått klart besked men det förefaller som att meddelandet inte går ut automatiskt och att rutinen kan vara att den går ut när man kommit närmare installationsdatum och eventuellt kan den komma när man skickar ut utrustningen. Alla som ringt är registrerade. Vi får avvakta och se. Jag återkommer via Hemsidan när vi får bättre besked.

Jag har fått flera förfrågningar om fler TV. På hemsidan finns nu en artikel om det.
Hemsidan: https://hellvifiber.se/

Om ni har fler frågor som ni tror att flera vill ha svar på skriv gärna till mig.

Man kan också ringa flera gånger till 0775-17 17 20 där vi beställde gruppavtalen. Välj antingen 1 gruppavtal eller 2 support.

Hälsningar
/hans

2025-04-23 Omkopplingsdatum Hellvi fiber 

Hej medlem

Vi har nu fått besked om när de olika fastigheterna kommer att kopplas över till Tele2. Tabell med de olika datumen finns på hemsidan https://hellvifiber.se/

OBS En del medlemmar har fått besked vid anmälan till Tele2 om att media/fiberomvandlaren kommer att bytas samtidigt. Detta är fel, den kommer att bytas senare och den befintliga kommer att fungera som vanligt efter omkopplingen. Se information på hemsidan.

Har du inte fått BEKRÄFTELSE från Tele2 om "beställningen" när du kontaktade dem för att anmäla ditt gruppavtal? Du borde ha fått det. Kolla för säkerhets skull skräpposten. Om du inte fått bekräftelsen, skicka ett mejl till mig Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Hälsningar
/hans

Ordf.

 

2025-04-07 Viktig information!  
För dig som valt att fortsätta med öppet nät.
Snart kommer du som är medlem i Hellvi Fiber Ekonomisk Förening, att få tillgång till ett nytt öppet bredbandsnät som drivs av iTUX. Via det nya öppna bredbandsnätet kommer du kunna få en mycket snabb uppkoppling och kan välja en mängd tjänster inom TV, bredband och telefoni samt välfärdstjänster och smarta hemfunktioner. Omkopplingen från ditt nuvarande nät hos GlobalConnect (fd IP-only) till iTUX Öppna Bredbandsnät kommer att ske områdesvis 19-22 maj. Information om områden och exakt datum får du från din förening

Det här innebär övergången till det nya öppna bredbandsnätet för dig
Eftersom du bor i en fastighet som redan idag har tillgång till ett bredbandsnät behöver vi göra en migrering, dvs en övergång från ditt nät hos GlobalConnect till iTUX.

  • Du kan välja att behålla dina tjänster om du vill
    Då du idag redan har tillgång till ett fibernät via GlobalConnect så kan du välja att behålla dina nuvarande tjänster. Om du vill behålla dina tjänster behöver du inte göra någonting, utan då flyttar vi över tjänsterna till vårt nät i samband med migreringen. Ett kortare avbrott i dina tjänster kan förekomma när nätet kopplas om.

Om du har andra typer av tjänster idag och vill behålla dem, till exempel mobilt bredband, kommer dessa tjänster inte heller att påverkas.

Du kan även välja att teckna helt nya tjänster i det nya öppna bredbandsnätet med tjänster inom TV, bredband och telefoni. (nästa stycke)

Vill du veta mer om det nya öppna bredbandsnätet?
På hemsidan oppnabredbandsnat.itux.se hittar du alla tjänsteleverantörer som erbjuder tjänster i det nya öppna bredbandsnätet. Du kommer känna igen många av de från ditt befintliga nät och några är nya. Du kan läsa mer om bredbandsnätet och tjänsteutbudet samt hitta kontaktuppgifter och svar på några vanliga frågor. Lägg tilll information när man kan se aktuella priser och rabatter

Hit kan du vända dig om du har frågor redan nu
iTUX driver det öppna bredbandsnätet. Om du har frågor om tjänster och utbud: gå in på oppnabredbandsnat.itux.se. Där hittar du alla tjänsteleverantörer och deras kontaktuppgifter. Om du har allmänna frågor om det nya öppna bredbandsnätet och hur det kommer att påverka dig som boende kan du kontakta iTUX direkt genom att mejla Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den. eller ringa iTUX kundsupport på 0771-40 70 77.

Välkommen till ett öppet bredbandsnät från Tele2
Holger Fritz
Försäljningschef Konsument, Tele2

2025-02-28 Sista påminnelse, val av anslutningsform

Hej Medlem i Hellvi Fiber

Nu är det 28 medlemmar (10%) som hittills inte gjort sina val av anslutningsform. För de som vill fortsätta som tidigare är det viktigt att registrera sig för öppet nät. Tele2, vår nya operatör, behöver den informationen för att din fiberanslutning ska kunna fungera i den nya teknikmiljön.

Se https://hellvifiber.se/ Där finns en länk till ett formulär. Du fyller i din e-postadress och sedan öppnas en meny där du väljer anslutningsform.

Om du inte vill göra ett val, så svara på detta mejl och beskriv varför och vad vi i styrelsen skulle kunna hjälpa dig med. Du kan också meddela ditt val genom att svara på detta mejl så registrerar jag det åt dig.

Det här mejlet skickas till de som inte gjort sitt val. I morgon är det den absolut sista dagen.
Hälsningar
Hans Forsslund
Ordf. Hellvi Fiber

Hellvi Fiber välja gruppavtal eller kvarstå i det öppna nätet 2025-02-05

Hej Medlem i Hellvi Fiber

Nu är det dax för alla ta till ställning till tre alternativ:

Individuella avtal: Öppet nät som vi haft tidigare.
Gruppavtal Bredband 1000/1000 Mbit, 150 kr/mån (1800 kr /år).
Gruppavtal TV Bas HD, 220 kr/mån (2640 kr/år

Närmare information finns på hemsidans första sida. https://hellvifiber.se/ Där finns också en länk till ett formulär där du gör ditt val. Man fyller i sin e-postadress och sedan gör du ditt val.

Senast 1 mars måste alla ha valt något av gruppavtalen eller kvarstå i det öppna nätet. Styrelsen ser helst att alla gör ett aktivt val men sker det inte så blir det öppet nät för anslutningen. Om man vid senare tillfälle vill välja något av gruppavtalet går det att göra i december eller maj varje år

Det här mejlet skickas till alla e-postadresser som är registrerade kopplade till Hellvi Fibers fiberanslutningar. Om flera e-postadresser har angetts till samma anslutning skickas e-post till samtliga

Hälsningar
Hans Forsslund
Ordf. Hellvi Fiber