Felanmälan Tjänsteleverantör

Nu när nät är driftsatt är det i första hand till sin tjänseleverantör man anmäler eventuellt fel. Om de inte själva kan åtgärda felet så ska de se till att den som kan åtgärda det tar hand om problemet.

Kontrollera först mediaomvandlaren:

  • Om power-lampan inte lyser kontrollera el-anslutningen. Om allt är som det borde vara och lampan inte tänds kan det vara fel på strömförsörjningsenheten ("laddaren"). Har du en voltmeter kotrollera att spänningen är 12V. När power lampan lyser rött är det fel på mediaomvandlaren. (När den är ok ska den vara grön men det tar några sekunder innan den blir det). Kontakta Kundtjänst Gotlandfiber IP-Only, se nedan.
  • Om Wan-lampan inte lyser eller lyser gult så börja med att starta om mediaomvandlaren genom att bryta strömmen till den och sätta på den efter några minuter. Om den fortfarande inte lyser grönt pröva att återställa mediaomvandlaren. Koppla först ur alla sladdar från omvandlaren utom själva fiberanslutningen. Tryck med ett gem eller motsvarande i ett litet hål på ena långsidan (ca 2mm stort). Håll gemet intryckt några sekunder.  Du ser att enheten startar om genom att lamporna börjar blinka. Vänta 10 minuter och sätt tillbaka kablarna till din utrustning. Fungerar det trots det inte kontakta nedan.

Alla fel anmäls till er tjänsteleverantör.

Det är inte lätt för slutkund att sortera vilka fel som har uppstått och därför måste vi gå den vägen.
När felanmälan görs kollar tjänsteleverantören om man har kontakt med mediaomvandlaren, har man inte det måste man leta vidare. Det är tjänsteleverantörena som har ansvar för att undersöka, rätta till problem och vid behov kontakta IP-Only.
Hur du anmäler till de olika tjänsteleverantörerna. Klicka på denna

Anmälan till styrelsen

Så här i början vill vi i styrelsen försöka fånga upp vilka fel som uppstår även om vi inte har möjlighet att hantera eller hjälpa till med att lösa dem. Upptäcker vi fel av mer genenerell art så ska vi naturligtvis försök gör någon åt dem. Skicka e-post till Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den. så att vi kan följa upp felen. Glöm inte anmäla till oss när problemet lösts. När ni anmäler uppge Fastighetsbeteckning och om hur lamporna på mediaomvandlaren lyser. Beskriv också vilka kontakter ni tagit.

Kundtjänst IP-Only Gotland
E-post Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
Telefon 0498-470 200 (Vardagar 8.00 – 17.30).
Om ni inte kommit tillrätta med er tjänsteleverantör kan ett samtal eller meddelande till behövas. Uppge att det gäller Hellvi Fiber

Du är här: Start Nätinformation Felanmälan Tjänsteleverantör